Telefon dla osoby niewidomej. Jaki wybrać?

Dzisiaj bardzo trudno poradzić sobie bez telefonu. Tą droga można załatwić przynajmniej częściowo wiele spraw, nawet urzędowych albo choć zasięgnąć dokładnych informacji na różne tematy. Także telefonicznie wiele osób wzywa pomoc w razie nagłej potrzeby.

Co osobie niewidomej lub niedowidzącej może pomóc w codziennym życiu?

Jeśli ktoś nie może wcale lub w dużym stopniu liczyć na zmysł wzroku, przeważnie polega bardziej na innych zmysłach: przede wszystkim na słuchu, dotyku oraz na innych ludziach. Czy można wobec tego takim osobom pomóc w życiu codziennym, jeśli nie można przez cały czas być pod ręką? Dzisiaj jak najbardziej.

Pomagają w tym coraz liczniejsze gadżety dla niewidomych. Posiadają one często funkcję mowy. Np. termometr lub waga odczytują temperaturę lub wagę – użytkownik usłyszy więc wynik pomiaru.

Osobom niedowidzącym w czytaniu pomagają mocne lupy z podświetleniem albo wręcz urządzenia przypominające trochę tablety lub niewielkie przenośne komputery. A w tradycyjnych komputerach można zainstalować program, który odczytuje to, co dzieje się na monitorze.

A co dzieje się w świecie telefonów? Czy i tu osoba niewidoma lub niedowidząca może tu liczyć na stosowne udogodnienia?

Jak wybrać telefon dla osoby mającej problemy ze wzrokiem?

Sporo udogodnień mają już bardzo popularne na rynku telefonów smartfony. Użytkownicy mogą „sterować” nimi używając głosu i tą drogą wydawać polecenia, np.: wybierz numer do, nastaw budzik, jaka dziś pogoda? Smartfony z kolei mogą też informować użytkownika głosem o podejmowanych czynnościach lub odczytywać pewne informację, jak prognoza pogody.

Jednak nie każdemu może pasować telefon, na którym jednak czasem trzeba użyć dotykowego wyświetlacza. Wtedy z pomocą przychodzi telefon z tradycyjną klawiaturą. Jakie jednak powinien on spełniać warunki, aby ułatwiać życie swojemu użytkownikowi na co dzień?

Przede wszystkim, klawiatura musi być wyraźna i niesprawiająca problemów – czyli m.in. nie może być podatna na awarie. Nadruk na klawiszach powinien ułatwiać odczyt cyfr i symboli osobie niedowidzącej w dużym stopniu.

Dobrze, jeśli taki telefon posiada też przycisk SOS. O tym, co będzie do niego przypisane, może zdecydować sam użytkownik. Często jest to numer osoby zaufanej, która może przyjść w każdej chwili, jeśli tylko niewidomy tego potrzebuje i użyje przycisku SOS. Inną możliwością jest przypisanie temu przyciskowi numeru alarmowego. To właściwe rozwiązanie, jeśli użytkownik cierpi na pewne choroby, mogące dać nagłe objawy.

Kolejna sprawa to wyraźny wyświetlacz – osoba niedowidząca powinna móc rozróżnić tu choć niektóre szczegóły.

Telefon dla niewidomych musi więc charakteryzować się kilkoma cechami, które bezwzględnie ułatwiają osobie niewidomej jego użytkowanie. Do cech powyższych należy dodać jeszcze intuicyjne menu oraz obsługę głosem, w tym wybieranie w ten sposób kontaktów celem wykonania połączenia. Sam telefon także głosowo powinien informować użytkownika np. o tym, kto dzwoni, która jest godzina albo odczytywać mapę w trakcie udawania się do konkretnego celu.

Telefony do zadań specjalnych znajdziesz na lunaoptic.pl

Poprzedni Post